2021-01-25

Förlängning av mildare kundförlustregler

Skatteverket har kommit med ett nytt ställningstagande avseende nedsättning av beskattningsunderlaget vid ej inkommen betalning.

De tillfälliga reglerna som kom till med anledning av den pågående coronapandemin och skulle från början gälla till utgången av 2020. Med det nya ställningstagandet förlängs tiden för när en faktura ska ha utfärdats till och med den 31 december 2021. I övrigt gäller samma krav som tidigare för att en köpare ska anses sakna betalningsmöjlighet.

  • Köparen ska vara en beskattningsbar person.

  • Fakturan ska ha utfärdats mellan den 1 februari 2020 och den 31 december 2021.

  • Det ska ha gått minst 3 månader sedan fordran förföll till betalning.

  • En skriftlig betalningspåminnelse ska ha skickats ut.

  • Säljaren och köparen ska inte vara i intressegemenskap.

Om samtliga kriterier är uppfyllda kan säljaren sätta ned beskattningsunderlaget och behöver inte på något annat sätt visa att köparen saknar betalningsförmåga.

Läs Skatteverkets ställningstagande i dess helhet här
Vad vill du lära dig mer om?

Aktuella kurser hos FAR

Det ska vara enkelt att utvecklas, därför har vi utbildningar och flexibla kurser på grund- eller specialistnivå, som utförs både fysiskt och online.

Se alla kurser här
Funktioner

Äldre lydelser

Ska du upprätta eller granska en årsredovisning och förbannar att reglerna ändrats sen förra året och vill läsa vad som gällde då, inte vad som gäller nu?

Vi har tänkt på dig. Inne i ett dokument kan du backa och läsa dess lydelse från förra året, eller det dessförinnan. Vi har äldre lydelser från 2017, så arkivet du kan backa till blir hela tiden större.