2022-04-25

En moderniserad konsumentköplag

Den 1 maj träder den nya konsumentköplagen i kraft, den ersätter den tidigare lagen från 1990 och innebär ett stärkt konsumentskydd med bland annat helt nya specialregler för digitala varor och tjänster.

Den nya lagen är anpassad till att vi i allt större utsträckning konsumerar via nätet och över gränser, exempelvis genom streaming och nedladdning av film och musik. Stort utrymme ges därför till digitalt innehåll, digitala tjänster och digitala delar i varor som regleras i lagens nionde kapitel.

Några av de viktigaste nyheterna är:

  • Speciell reglering för hur fel i digitala varor och digitala tjänster ska bedömas, och vad en konsument i sådana fall har rätt att kräva.
  • Krav på att digitala varor och tjänster ska hållas uppdaterade av tillhandahållaren för att fungera efter köpet, vilket exempelvis inkluderar mobiltelefoners operativsystem.
  • Digitala ”gratis”-tjänster som ges bort i utbyte mot personuppgifter räknas som konsumentköp, om inte näringsidkaren endast behandlar personuppgifterna för att uppfylla rättsliga krav för denne eller för att tillhandahålla det digitala innehållet.
  • Vissa särskilda regler för konsumentköp av levande djur.
  • Den omvända bevisbördan gäller under längre tid: alla fel som visar sig under två år efter köpet av en vara ska som utgångspunkt anses vara fel som näringsidkaren ansvarar för, en förlängning jämfört med de sex månader som gällt innan. Andra tidsgränser gäller för digitala tjänster och innehåll (mellan 1–3 år när leverans sker vid ett enda tillfälle och under hela avtalstiden när det rör sig om exempelvis ett abonnemang på en streamingtjänst) samt vid köp av levande djur (sex månader).
Här kan du ta del av den nya konsumentköplagen.