2022-11-01

Befrielse från skattetillägg vid felaktiga avdrag för finansiella anläggningstillgångar

Vid oskäligt högt skattetillägg kan delvis befrielse medges.

Befrielse från skattetillägg kan enligt ett nytt ställningstagande medges ifall ett företag inte återför nedskrivningar av finansiella anläggningstillgångar till beskattning under skattemässiga justeringar i inkomstdeklarationen, exempelvis värdet på aktier i ett dotterbolag. Som befrielsegrund för skattetillägg nämns bland annat att skattetillägget inte står i proportion till det gjorda felet. Dessa belopp kan bli väldigt stora samtidigt som det kan bero på ett misstag. För att säkerställa att sådana fall behandlas lika har Skatteverket tagit fram det nu aktuella ställningstagandet. Det konstateras att på skattetillägg som överstiger 5 miljoner kan den del som överstiger 5 miljoner kr sättas ned med hälften. Det innebär att om ett företag får skattetillägg på 8 miljoner kr, ska befrielse medges ner till 6,5 miljoner kr (5 miljoner kr + 50 % av 3 miljoner kr).

Här kan du läsa Skatteverkets ställningstagande i dess helhet.
Vad vill du lära dig mer om?

Aktuella kurser hos FAR

Det ska vara enkelt att utvecklas, därför har vi utbildningar och flexibla kurser på grund- eller specialistnivå, som utförs både fysiskt och online.

Se alla kurser här
Funktioner

Sök med filtrering

Utöver sökord är det bra att även använda filtreringen för att hitta rätt. Säkerligen vet du om det är en regel eller en tidningarartikel du är ute efter, liksom om det gäller redovisning eller skatt. Kanske vet du även vem som står bakom materialet du söker.

Tycker du att du ofta får väldigt många träffar när du söker? Använd filteringen och begränsa sökresutatet. Med ett par klick kan du ofta få ner träffarna från flera hundra till ett tiotal. 

Mer om funktioner