2023-10-24

SKV slår fast: Laddstationer för elfordon är inte fast egendom

Nytt ställningstagande innebär en ändrad syn från Skatteverkets håll.

Skatteverket har i ett nytt ställningstagande kommit fram till att laddstationer i form av laddstolpar för elfordon, oavsett om de är monterade på betongfundament i marken eller på byggnader, inte ska betraktas som fast egendom i mervärdesskattehänseende. Beslutet har konsekvenser för skatteplikt och avdragsrätt för laddstationer som överlåts eller hyrs ut. Det påverkar också tillämpningen av reglerna om justering av avdrag för ingående skatt relaterad till investeringsvaror.

Vid tillämpningen av direktiv 2006/112/EG (momsdirektivet), innebär "fast egendom" jord, byggnader, integrerade föremål och permanent installerad utrustning som inte enkelt kan flyttas. Skatteverket har bedömt laddstationer utifrån olika kriterier, inklusive deras förmåga att monteras ned eller flyttas med lätthet, och har kommit fram till att laddstationer för elfordon inte utgör fast egendom enligt artikel 13b i rådets genomförandeförordning (EU) nr 282/2011. Enligt Skatteverket kan laddstationer anses vara flyttbara och utgör inte en integrerad del av byggnader eller konstruktioner, och därför omfattas de inte av fastighetsbegreppet.

För ett mer utförligt resonemang kan du läsa Skatteverkets ställningstagande i dess helhet, där går Skatteverket igenom artikel 13b punkt för punkt.

Här kan du läsa Skatteverkets ställningstagande i dess helhet.
Vad vill du lära dig mer om?

Aktuella kurser hos FAR

Det ska vara enkelt att utvecklas, därför har vi utbildningar och flexibla kurser på grund- eller specialistnivå, som utförs både fysiskt och online.

Se alla kurser här
Funktioner

Nyhetsbrev

Två gånger i månaden får du vårt nyhetsbrev med aktuell och intressant information om nya eller ändrade regler, och ibland med saker som är särskilt aktuella just nu, eller ett användartips.

Du hittar också texterna från nyhetsbrevet på startsidan, om du hellre läser dem när du är inne i FAR Online.