2024-08-29

Värdering av uttag i enskild näringsverksamhet och handelsbolag

I en ny dom specificerar HFD hur personer med enskild firma och delägare i handelsbolag ska beskattas för privat nyttjande av näringsverksamhetens tillgångar, så kallad uttagsbeskattning.

Saken regleras av 22 kap 2 § inkomstskattelagen (1999:1229), där det framgår att huruvida det föreligger ett uttag beror på om den skattskyldige ”tillgodogör” sig tillgången för privat bruk.

I HFD 2024 ref. 20 har Högsta förvaltningsdomstolen uttalat att det följer av lagens ordalydelse att det krävs ett faktiskt nyttjande av tillgången, det räcker inte med att man har möjlighet att göra det. Konsekvensen blir att det är det ”faktiska nyttjandet” som ska ligga till grund för värderingen av uttaget.

Skatteverkets uppfattning var att marknadsvärdet av dispositionsrätten (möjligheten att nyttja tillgången) i vissa fall är vad som ska ligga till grund för beräkningen av uttagets värde. Domen från HFD innebär ett underkännande av Skatteverkets tidigare ställningstagande. Enligt HFD är det vidare upp till Skatteverket att bedöma vad som utgör faktiskt nyttjande.

Reglerna för uttagsbeskattning enligt 22 kap inkomstskattelagen träffar både personer med enskild näringsverksamhet och delägare i handelsbolag.

Ta del av Skatteverkets rättsfallskommentar här.
Vad vill du lära dig mer om?

Aktuella kurser hos FAR

Det ska vara enkelt att utvecklas, därför har vi utbildningar och flexibla kurser på grund- eller specialistnivå, som utförs både fysiskt och online.

Se alla kurser här
Funktioner

Nyhetsbrev

Två gånger i månaden får du vårt nyhetsbrev med aktuell och intressant information om nya eller ändrade regler, och ibland med saker som är särskilt aktuella just nu, eller ett användartips.

Du hittar också texterna från nyhetsbrevet på startsidan, om du hellre läser dem när du är inne i FAR Online.