Resultat nr 5 2017

5 appar för att må bra på jobbet

Upp och hoppa!

Vi vet alla att stillasittandet så sakteliga tar kål på oss. Långa perioder i skrivbordsstolen ökar riskerna för allt från blodproppar till åderbråck och övervikt. Med appen Stand Up påminns du regelbundet om när det är dags att sträcka på benen. Du ställer själv in tiderna så att de funkar med ditt schema, och appen känner av var du befinner dig och påminner bara när du faktiskt sitter ned vid ditt skrivbord, inte om du till exempel är på lunch.

Hitta ditt fokus

Visste du att multitasking både ökar din stressnivå och sänker din produktivitet? Med många bollar i luften känner man sig ofta produktiv, men forskningen visar att man får mer gjort när man koncentrerar sig på en uppgift i taget. Appen Focus Booster bygger på Pomodorotekniken och hjälper dig att hålla fokus på en uppgift i taget. Arbeta i korta, fokuserade pass och ta pauser ofta – du kommer att slå alla dina rekord i effektivitet.

En bättre livsstil

Svårt att få bukt med alla dåliga vanor? Vare sig det gäller sömnen, maten eller något annat hjälper appen Way of life dig att bryta dina ovanor och skapa nya, sunda rutiner. Du sätter själv dina mål, och appen håller koll på att du når dem. Färgglada diagram mäter din framsteg och hjälper dig att hålla motivationen på topp.

Balans i livet

Det omtalade vardagspusslet är en utmaning för de flesta oss, och kan göra dig stressad och trött både under och efter arbetstid. Appen Cozi Family Organizer håller på koll på allt ifrån barnens scheman och aktiviteter tíll födelsedagar och shoppinglistor, så att du aldrig riskerar att missa fotbollsmatchen eller ingredienserna till pannkakstårtan igen.

Mät din stress

Håll koll på stressnivåerna och hitta lugnet med appen Pip Stress Tracker. Med hjälp av en liten sensor som du fäster på fingertoppen registrerar appen din kropps stressreaktioner. Att bli medveten om sina stressmönster är första steget till att förändra dem och Pip både hjälper dig att hitta stresspucklarna i vardagen och att hantera dem med hjälp av olika avslappningsprogram.

Nina Quist