2021-12-14

Lön och annan ersättning vid beräkning av expertskatt

Skatteverket har kommenterat en dom från Högsta förvaltningsdomstolen, där frågan var om förutsättningarna för expertskatt var uppfyllda när en del av ersättningen betalats ut av ett utländskt bolag.

Reglerna om expertskatt finns i 11 kap. 22 § inkomstskattelagen. Omständigheterna i det aktuella fallet var att en arbetstagare som var anställd i ett tyskt bolag kom till Sverige för att arbeta i ett svenskt bolag och var under den tiden tjänstledig från sin anställning i Tyskland. Ersättningen för arbetet i Sverige betalades dels av det svenska bolaget, dels av det tyska bolaget. Den del av ersättningen som betalades ut av det tyska bolaget fakturerades senare det svenska bolaget. Den sammanlagda ersättningen per månad översteg två prisbasbelopp. Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade i sitt avgörande att det av lagtexten framgår att ersättningen ska avse arbete i Sverige. Det saknas i lagtext och förarbeten krav på hur ersättningen ska betalas ut, mer än att ersättningen ska vara en kostnad för den svenska arbetsgivaren. Skatteverket konstaterar att huvudsaken är att kostnaden belastar det svenska bolaget, det spelar ingen roll om del av ersättningen betalas av en utländsk arbetsgivare som saknar fast driftställe i Sverige.

Här kan du läsa Skatteverkets rättsfallskommentar i dess helhet.

Läs även

Vad vill du lära dig mer om?

Aktuella kurser hos FAR

Det ska vara enkelt att utvecklas, därför har vi utbildningar och flexibla kurser på grund- eller specialistnivå, som utförs både fysiskt och online.

Se alla kurser här
Funktioner

Nyhetsbrev

Två gånger i månaden får du vårt nyhetsbrev med aktuell och intressant information om nya eller ändrade regler, och ibland med saker som är särskilt aktuella just nu, eller ett användartips.

Du hittar också texterna från nyhetsbrevet på startsidan, om du hellre läser dem när du är inne i FAR Online.