Digitala signaturer: svårt att få en garanti för att befintliga lösningar uppfyller lagkraven

Användandet av digitala signaturer inom revisions- och rådgivningsbranschen har ökat drastiskt i pandemins spår. En artikel i senaste numret av Balans sätter fokus på digitaliseringsprocessens utmaningar.

För att en handling ska få skrivas under elektroniskt måste det framgå av den lag som är aktuell. Exempelvis får handlingar enligt aktiebolagslagen, årsredovisningslagen och lagen om ekonomiska föreningar skrivas under elektroniskt med en så kallad avancerad elektronisk signatur.

I artikeln kommenteras det rådande läget, vilka utmaningar som fortfarande finns på området och vad man bör tänka på vid digital signering av exempelvis en årsredovisning. Det som bland annat konstateras är att det är svårt att få en garanti för att de lösningar som finns på marknaden verkligen uppfyller lagkraven. En lösning på detta problem som särskilt lyfts fram är införandet av en särskild certifiering för tillhandahållare av avancerade elektroniska signaturer.

Läs artikeln i sin helhet i Balans nr 1
Funktioner

Anteckna och markera

Det som är svårt kan man behöva läsa flera gånger. Eller behöva hitta tillbaka till nästa gång man ställs inför samma problem.

Självklart ska det vara lika enkelt att anteckna på webben som i en bok – eller lättare. För det finns förstås oändligt många fler möjliheter att hitta tillbaka till sina anteckningar digitalt. Och där en bok blir gammal lever det digitala kvar. Vi sparar dina anteckningar även om texten bakom ändrats. För så vill man ju ha det, vare sig man tänkt på det eller inte.

Mer om funktioner