Lagförslaget innebär att betaltjänstleverantörer under vissa förutsättningar blir skyldiga att lämna uppgifter om gränsöverskridande betalningar till Skatteverket.
Förslaget har sin bakgrund i EU-rätten, bland annat en ändring (direktiv (EU) 2020/284) av momsdirektivet, som syftar till att bekämpa momsbedrägerier i unionen. Om lagförslaget röstas igenom av riksdagen kommer en uppgifts- och dokumentationsskyldighet gälla för betaltjänstleverantörer från den 1 januari 2024. Huvuddragen i regelverket, som är tänkt att införas i skatteförfarandelagen, är följande:
- En betaltjänstleverantör som har tillhandahållit en betaltjänst till en betalare eller en betalningsmottagare som finns i Sverige är med vissa undantag skyldig att lämna uppgifter, om tjänsten är hänförlig till en betalning som är gränsöverskridande.
- Uppgifterna ska lämnas till Skatteverket som ska kontrollera att uppgiftslämnandet är korrekt genomfört. Uppgifterna ska lämnas senast vid utgången av den månad som följer efter det kalenderkvartal som uppgifterna avser.
- Skatteverket ska överlämna de insamlade uppgifterna till det EU-gemensamma elektroniska systemet CESOP. Medlemsstaterna kan under vissa förutsättningar få åtkomst till uppgifterna i systemet för att kunna bekämpa momsbedrägerier.
- Betaltjänstleverantörerna är skyldiga att dokumentera alla gränsöverskridande betalningar oavsett om uppgiftsskyldighet föreligger för betalningarna.
- Dokumentationsavgift ska tas ut av en betaltjänstleverantör om det klart framgår att leverantören inte har uppfyllt sin skyldighet att bevara dokumentation på det sätt som föreskrivs.
- Rapporteringsavgift ska tas ut om det klart framgår att en uppgiftsskyldig betaltjänstleverantör inte har lämnat föreskrivna uppgifter i tid.
Vilka aktörer omfattas av uppgiftsskyldigheten?
- Kreditinstitut, utländska kreditinstitut inom EES och filialer till utländska kreditinstitut från länder utanför EES,
- institut för elektroniska pengar, registrerade utgivare, utländska institut för elektroniska pengar inom EES och filialer till institut för elektroniska pengar från länder utanför EES,
- betalningsinstitut, registrerade betaltjänstleverantörer och utländska betalningsinstitut inom EES, samt
- postgiroinstitut inom EES.