Förändringarna träder i kraft efter årsskiftet och finns tillgängliga redan nu.
Utöver redaktionella ändringar kan nämnas att det nu framgår av standarden att en konsult kan uppdras att utföra uppdrag enligt tillämpliga delar av standarden. En konsult kan däremot inte tillämpa standarden i sin helhet eftersom nödvändiga anpassningar måste göras i uppdraget. Standarden har även uppdaterats med hänvisningar till ISQM och är nu mer detaljerad och specifik när det gäller revisorns och revisionsbolagets ansvar för kvalitetsstyrning.
Ett nytt avsnitt har också införts som behandlar granskning av sammanställda räkenskaper i en kommuns delårsrapport enligt standardens tillämpningsanvisning till ISRE 2410. Detta avsnitt klargör att kravet på att genomföra en sådan granskning inte finns enligt LKBR eller RKR R 17. Om sammanställda räkenskaper inkluderas, krävs dock att en sakkunnig revisor genomför översiktlig granskning och fokuserar på analytisk granskning och förfrågningar. Vid väsentliga revisionsfrågor är det nödvändigt med kommunikation med kommunens redovisningsansvariga och revisorer i betydande kommunala koncernföretag.
För att kunna göra ett uttalande om att de sammanställda räkenskaperna är upprättade i enlighet med LKBR, måste sakkunnigt biträde utföra specifika åtgärder, inklusive att komma överens om tidplaner med kommunens redovisningsansvariga, inhämta revisorsyttranden, bedöma riskområden, utvärdera koncernens rutiner för avvikelsehantering och granska avgränsning, justeringar och konsolidering av kommunala koncernenheter.
Förutom de ovan nämnda ändringarna har flera mindre ändringar genomförts. Standarden är redan nu tillgänglig tillsammans med de kommande ändringarna.