2024-04-29

När utgör en CFC-inkomst en dubbelt inkluderad inkomst enligt hybridreglerna?

Skatteverket ger i ett nytt ställningstagande vägledning för att undvika dubbelbeskattning och säkerställa korrekt beskattning av CFC-inkomster.

Ställningstagandet syftar till att ge klarhet i frågan om inkomster som redovisas enligt andra länders Controlled Foreign Company (CFC)-regler kan utgöra dubbelt inkluderad inkomst enligt hybridreglerna i 24 b kap. 8 och 14 §§ inkomstskattelagen. Särskilt diskuteras inkomster som amerikanska moderbolag redovisar i enlighet med GILTI- och Subpart F-reglerna.

För att klassificeras som dubbelt inkluderad inkomst krävs att inkomsten redovisas i båda berörda staterna och neutraliserar eventuella skattefördelar från en hybrid missmatchning. Skatteverket betonar vikten av att samma inkomst måste redovisas i båda staterna och att den beskattas med normal skattesats, utan möjlighet till kvittning mot andra företags utgifter. Vidare påpekar Skatteverket att om schablonmässiga och fiktiva avdrag, som inte återspeglar verkliga kostnader, dras av, minskar den effektiva skattesatsen och kan därmed utesluta inkomsten från att vara dubbelt inkluderad enligt hybridreglerna.

I ställningstagandet ges även exempel på CFC-inkomster som tas ut upp till beskattning i USA enligt både GILTI- och Subpart-F-bestämmelserna.

Här kan du läsa ställningstagandet i dess helhet.

Läs även

Vad vill du lära dig mer om?

Aktuella kurser hos FAR

Det ska vara enkelt att utvecklas, därför har vi utbildningar och flexibla kurser på grund- eller specialistnivå, som utförs både fysiskt och online.

Se alla kurser här

Hjälpfilmer

Bli proffs på FAR Online! Här har vi samlat hjälpfilmer där du lär dig använda alla funktioner – allt för att du ska hitta rätt information så snabbt som möjligt!