Skatteverket har i ett ställningstagande ändrat sin tidigare bedömning av att näringsidkare måste erbjuda kunder papperskvitton. Det finns inget lagkrav på att ett kvitto framställs i pappersform, utan det kan erbjudas i elektronisk form. Det finns även möjlighet för näringsidkare att erbjuda kunden kvitto både digitalt och i pappersform.
För de verksamheter där det föreligger en skyldighet att använda kassaregister ska ett kvitto tas fram från detta och erbjudas kunden, 39 kap. 7 § skatteförfarandelagen (SFL). Det framgår av förarbetena till SFL att formkraven är teknikneutrala. Ett kassakvitto får vara i pappersform eller elektronisk form. Skatteverket anser därför att den som är skyldig att ha ett kassaregister har rätt att välja i vilken form kundens kvitto ska erbjudas. Det innebär att det inte finns ett krav på att erbjuda kunden ett papperskvitto, näringsidkaren kan ändå ha uppfyllt kravet i 39 kap. 7 § SFL.
Det nya ställningstagandet innebär att Skatteverket har ändrat sin tidigare bedömning att näringsidkare måste kunna erbjuda kunden ett papperskvitto.