Den nya kontoavgiften ersätter den nuvarande dokumentationsavgiften för rapporteringsskyldiga finansiella institut och gäller för rapporteringskrav enligt både FATCA och CRS.
I syfte att motverka skatteflykt och skatteundandraganden har Sverige ingått ett antal internationella överenskommelser om utbyte av upplysningar om finansiella konton, bland annat FATCA-avtalet (med USA), DAC 2 (inom EU) och CRS MCAA (som inbegriper OECD:s Common Reporting Standard). Dessa överenskommelser har implementerats i svensk rätt genom att finansiella institut ålagts att identifiera konton som innehas av personer som är skattskyldiga i andra länder och rapportera in dessa uppgifter till Skatteverket, uppgifter som sedan förmedlas vidare till berörda länders skattemyndigheter.
Det globala forumet för transparens och informationsutbyte i fråga om skatter (Global Forum) har under 2023 utvärderat Sveriges implementering av CRS och kommit fram till att det finns brister som behöver åtgärdas. Med anledning av denna utvärdering föreslår regeringen bland annat följande förändringar:
- Den särskilda avgiften för rapporteringsskyldiga finansiella institut ska kunna tas ut, inte bara vid brister i dokumentationen av om ett konto är rapporteringsskyldigt eller inte, utan även vid brister i uppgiftslämnandet. Avgiften byter också namn från dokumentationsavgift till kontoavgift.
- Förvaltare av ett rapporteringsskyldigt finansiellt institut som inte är en juridisk person (t.ex. en trust) ska kunna hållas solidariskt ansvarig för den särskilda avgiften.
- Tillämpningsområdet för bestämmelsen om avsiktligt kringgående utvidgas, så att även situationer där svenska personer och enheter som inte är finansiella institut vidtagit åtgärder (med syfte att kringgå bestämmelserna om rapporteringsplikt) omfattas.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2025.