Regeringen föreslår att lagen om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Ryssland upphävs och att skatteavtalet länderna emellan suspenderas tills vidare. Detta mot bakgrund av väsentligt traktatsbrott från Rysslands sida.
Med suspension menas att parterna i en internationell överenskommelse fritas från förpliktelsen att helt eller delvis fullgöra överenskommelsen i deras inbördes förhållande under den tid som suspensionen varar. Denna åtgärd innebär inte att avtalet sägs upp och helt upphör att gälla, utan tillämpningen av avtalet kan återupptas i framtiden.
Bakgrunden till regeringens förslag är att Ryssland i augusti 2023 beslutade att suspendera vissa av avtalets kärnbestämmelser, trots att avtalet saknar bestämmelser om suspension och att det inte förelegat något väsentligt avtalsbrott från Sveriges sida. Det finns heller inget stöd i folkrätten för Rysslands agerande. Beslutet gäller även 37 andra stater som Ryssland har ingått skatteavtal med och kommer att bestå fram till dess att de berörda staterna upphör med sina ekonomiska sanktioner mot Ryssland, eller tills avtalen sägs upp i relation till Ryssland. Trots att Sverige påtalat att agerandet utgör ett väsentligt traktatsbrott och uppmanat Ryssland att fortsättningsvis tillämpa avtalet i dess helhet, har Ryssland vidhållit sitt beslut.
Den svenska regeringen avser nu att suspendera avtalet tills vidare på folkrättslig grund, ett första steg är att upphäva lagen om dubbelbeskattningsavtal länderna emellan, vilket föreslås ske den dag regeringen bestämmer.
Enligt regeringens konsekvensbeskrivning bedöms de negativa effekterna till följd av en svensk suspension vara marginella, detta bland annat mot bakgrund av att det ekonomiska utbytet mellan länderna minskat markant sedan Rysslands invasion av Ukraina. Dock bedöms den administrativa bördan för fysiska personer och företag generellt öka i viss mån efter att avtalet suspenderats i sin helhet, eftersom det då inte finns något hinder för länderna att beskatta enligt intern rätt.