De planerade reglerna har sin bakgrund i OECD:s ramverk om en global minimiskatt samt ett efterföljande EU-direktiv på området och syftar till hindra stora nationella och multinationella koncerner från att flytta vinster till länder utan eller med mycket låg beskattning.
Enligt förslaget ska ovan nämnda koncerner med en årlig intäkt motsvarande minst 750 miljoner euro bli föremål för en effektiv skatt om minst 15 procent på en särskilt definierad skattebas. Vissa enheter föreslås vara undantagna, exempelvis myndighetsenheter, ideella organisationer och pensionsfonder. Tilläggsskatten kommer att regleras i en ny lag, lagen om tilläggsskatt.
Det föreslås också en tillfällig förenklingsregel (s.k. safe harbour-regel) som innebär att de multinationella koncernerna under en övergångsperiod inte behöver göra fullständiga beräkningar i enlighet med reglerna, utan de kan använda befintliga uppgifter.
Utöver den nya lagen tillkommer administrativa regler i skatteförfarandelagen som bl.a. innefattar en skyldighet att lämna en tilläggsskatterapport till Skatteverket för den som omfattas av lagen. Förfarandet kompletteras även med att en tilläggsskattedeklaration ska lämnas in i de fall koncernenheten ska betala tilläggsskatt. Det föreslås också att det ska vara möjligt att ansöka om förhandsbesked i frågor rörande tilläggsskatt.
Enligt lagförslagets omfattande konsekvensanalys kommer omkring 120 svenska moderföretag att omfattas av reglerna. I analysen redovisas bland annat en beräkning av den tilläggsskatt som de svenska koncerner som bedöms omfattas av lagen skulle betalat 2016–2021 om regelverket hade varit i kraft under denna period. Utifrån dessa beräkningar uppskattas reglerna generera tilläggsskatt till staten om ca tio miljarder kronor per år. Den administrativa bördan för företagen som omfattas kommer också att bli markant, då dessa förväntas behöva rapportera in ca 15.000–20.000 datapunkter till följd av de nya reglerna, vilket ställer krav på utveckling av IT-system och utbildning av personal. De administrativa kostnaderna för de svenska moderföretag som ska lämna tilläggsskatterapport förväntas uppgå till mellan ca 580 miljoner och 1 miljard kronor.
De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 januari 2024.