Vid ändring av avtalet kan dock försäljningen behöva registreras i ett kassaregister.
Skatteverket har i ett ställningstagande redogjort för när en försäljning genom ett distansavtal ska registreras i ett kassaregister. Distansavtal kan ingås för både varor och tjänster samt för sammansatta tillhandahållanden av både vara och tjänst. För att ett distansavtal ska anses vara ingått krävs att parterna inte träffas fysiskt. Avtalet ska träffas genom ett av näringsidkaren organiserat system för ingående av avtal. Kommunikationen fram till dess att avtalet ingås ska ske genom distanskommunikation. Om det ingångna avtalet senare ändras, genom att en kund exempelvis vill byta sin genom distansavtal inköpta vara i en fysisk butik, upphör distansavtalet och ett nytt avtal träffas. Denna ändring ska registreras i ett kassaregister. Om distansavtal har ingåtts och varan ska hämtas i en fysisk butik behöver transaktionen inte registreras i ett kassaregister. Om den beställda varan inte är tillgänglig för kunden i butiken och kunden väljer en annan liknande vara har distansavtalet upphävts och ett nytt avtal som ska registreras i ett kassaregister kommit till. Om en kund i stället genom distansavtal beställt en vara och varan är defekt, varpå kunden åker till en fysik butik för att få varan lagad eller utbytt mot en ny likadan, har det inte skett någon ändring i det ingångna distansavtalet. Att kunden får en vara bytt eller reparerad medför inte att transaktionen måste registreras i ett kassaregister.