Allmänna bestämmelser
1 §Denna förordning innehåller bestämmelser om avgifter för förrättningar som handläggs av en lantmäterimyndighet och om beslut om debitering av förrättningskostnader (räkningar).
SFS 1998:1188
2 §Med förrättning avses i denna förordning även godkännande av överenskommelser enligt 43 § och av ändringar enligt 43 a § anläggningslagen (1973:1149), registrering av andelstal enligt 24 a § samma lag och frigörande av fastighetstillbehör enligt 12 a § ledningsrättslagen (1973:1144).
Taxeavgift som beslutas med stöd av denna förordning ska även omfatta lantmäterimyndighetens kostnader för införande i fastighetsregistret.
SFS 2022:364
2 §1Med förrättning avses i denna förordning även godkännande av överenskommelser enligt 43 § och av ändringar enligt 43 a § anläggningslagen (1973:1149), registrering av andelstal enligt 24 a § samma lag och frigörande av fastighetstillbehör enligt 12 a § ledningsrättslagen (1973:1144).
Träder i kraft den 1 januari 2027 enligt SFS 2026:1778 [red.anm.].
SFS 2026:1778
2 a §2Taxeavgifter som beslutas med stöd av denna förordning ska även omfatta
lantmäterimyndighetens kostnader för införande i fastighetsregistret, och
kostnader för Lantmäteriets ansvar enligt 5 § 11 förordningen (2009:946) med instruktion för Lantmäteriet och 2 § förordningen (2026:1776) om ärendehanteringssystem och andra handläggningsstöd hos lantmäterimyndigheter.
Träder i kraft den 1 januari 2027 enligt SFS 2026:1778 [red.anm.].
SFS 2026:1778
3 §Lantmäteriet får meddela föreskrifter om avgifter för förrättningar. Avgifterna ska betalas till lantmäterimyndigheten.
Om det finns särskilda skäl, får lantmäterimyndigheten i det enskilda fallet besluta att sökanden ska betala de beräknade förättningskostnaderna innan ansökan tas upp till prövning (förskott).
SFS 2008:697
Avgiftens storlek
4 §Avgiften ska antingen beräknas utifrån hur lång tid som behövs för handläggning av förrättningen och införande i fastighetsregistret eller, om det är särskilt föreskrivet, tas ut med fast belopp för vissa förrättningar, delar av förrättningar och i vissa fall införande i fastighetsregistret.
SFS 2017:1296
5 §Om en sakägare begär det skall lantmäterimyndigheten, om det är möjligt, för en viss förrättning eller för en del av förrättningen lämna skriftligt anbud.
SFS 1998:1188
6 §Andra förrättningskostnader än taxeavgifter får förskotteras av lantmäterimyndigheten och tas upp i en räkning enligt 8 §. På ett förskotterat belopp ska ränta betalas från dagen för utbetalningen till räkningens förfallodag. Lantmäteriet får meddela föreskrifter om räntans storlek.
Lantmäterimyndigheten får i det enskilda fallet besluta att ränta inte ska betalas på det förskotterade beloppet.
SFS 2008:697
7 §Avgiften får sättas ned om
fastighetsreglering eller sammanläggning medför att en fastighet eller en samfällighet av mindre betydelse inte behöver redovisas i fastighetsregistret,
fastighetsreglering medför att redovisning i fastighetsregistrets allmänna del blir obehövlig för ett skifte eller ett servitut av mindre betydelse,
fastighetsreglering medför att ett servitut av mindre betydelse kan avföras ur fastighetsregistrets inskrivningsdel,
förrättningen avser en äganderättsutredning som länsstyrelsen beslutat om, eller
skogsbrand, skred, ras eller naturolyckor i övrigt medför ett behov av en förrättning.
Nedsättning enligt första stycket får ske i mån av tillgång på medel och för åtgärder som är särskilt angelägna från allmän synpunkt.
SFS 2014:1314
Räkning
8 §Lantmäterimyndigheten skall i en räkning ange det belopp som en sakägare skall betala för en avslutad eller inställd förrättning eller avvisad ansökan. Av räkningen skall framgå om och med vilket belopp avgiften har satts ned enligt 7 §. På belopp som har förfallit till betalning skall ränta betalas enligt 6 § räntelagen (1975:635).
En räkning skall betalas även om förrättningsbeslutet eller räkningen överklagas.
SFS 2003:1192
9 §Lantmäterimyndigheten får i en förrättning besluta att räkning för utfört arbete skall upprättas innan förrättningen har avslutats eller registrerats (delräkning). En delräkning får inte avse förskott.
SFS 2003:1192
Överklagande m.m.
10 §Bestämmelser om överklagande av räkningar finns i 15 kap. 6 § tredje stycket fastighetsbildningslagen (1970:988) och 30 § fjärde stycket anläggningslagen (1973:1149).
SFS 2008:697
11 §Finner en lantmäterimyndighet att en räkning är oriktig skall myndigheten ändra den, om det kan ske snabbt och enkelt och utan att det blir till nackdel för någon enskild part.
12 §Lantmäteriets beslut enligt denna förordning får inte överklagas.
SFS 2008:697
Bemyndiganden m.m.
13 §Lantmäteriet får meddela ytterligare föreskrifter för verkställigheten av denna förordning.
SFS 2008:697
14 §En kommunal lantmäterimyndighet får besluta om lägre avgifter än de som Lantmäteriet har meddelat föreskrifter om enligt 3 §.
SFS 2008:697
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
2017:241
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2018.
2017:1296
Denna förordning träder i kraft den 1 februari 2018.
2022:364
Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2022.
2026:1778
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2027.